Podoba Ci się ten blog? Chcesz być na bieżąco z nowościami - subskrybuj kanał RSS... Co to jest RSS?

poniedziałek, 20 grudnia 2010

Projekt: Emerytura

Ten post, choć optymistyczny w swym przesłaniu, zaczyna się mało optymistycznie. Jak co roku, i te święta spędzę z rodzicami i 'dziadostwem'. Starość dziadostwa była w miarę przyjemnym i łaskawym czasem. Jak dotychczas. W tym roku święta będą inne - trzecie pokolenie w mojej najbliższej rodzinie dotknęła niedołężność :(. Zacząłem intensywnie myśleć, jak dobrze się do niej przygotować – i tak właśnie powstał dzisiejszy wpis.

Choć nie wiem, jakie wynalazki, lekarstwa, wojny czy stopy procentowe zmienią moje życie za dwa miesiące, to wiem już co może mnie dotknąć z mojej własnej, czysto ludzkiej strony za kolejne 50 lat. Wiem też jakie mogę podjąć wysiłki po to, by starość była możliwie przyjemna :).

Pieniądze
O nie nie trzeba się bać. Należy o nich napisać choćby dlatego, że ludzie starsi ciągle narzekają na ich brak, o nich też w większości piszę na tym blogu. Odkładam, inwestuję, znam się nieco na prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa, pracuję jako freelancer w dziedzinie, która pozwala mi zarabiać zdalnie... Poza tragicznym wypadkiem, który pozbawi mnie samodzielności - pieniądze nie będą problemem.

To samo tyczy się mojego ewentualnego potomstwa. Jeśli nawet w 'wieku dojrzałym' trafi mi się jakaś inwestycyjna obsuwa przekażę dzieciakom wiedzę i umiejętności, jakie nabędę przez te lata. W odróżnieniu od współczesnych rodziców będę się o to starał.

Dla Ciebie - jeśli jesteś tak jak ja studentem bez życiowych zobowiązań, to w kwestiach zarobków i inwestycji rozsądniejszym ruchem jest bieżące przygotowywanie posagu dla dzieciaków ;) i funduszu awaryjnego, niż odkładanie w planach 'emerytalnych'.

Psychika
Jest na starość najważniejsza. Nawet w kwestii zdrowia fizycznego znamy przecież historie ludzi chorych na raka, którzy z pomocą lekarzy i silnej woli pokonali chorobę (choćby Rod Stewart wspomniany tutaj). Samotność, która dotyczy wielu starców przypomina - nawet jeśli ludzie od Ciebie uciekną, nie uciekniesz sam od siebie.

Chcę poznać psychikę ludzi starszych choćby dlatego, że niedługo będę z nią miał do czynienia z dwoma egzemplarzami w postaci moich rodziców. Muszę też niejako przygotować się do koegzystencji w wieku 'starej małpy' w rodzinie z kolejnymi pokoleniami własnych genów.

Dla Ciebie - prawdopodobnie jesteś w stanie przeczytać choć jedną książkę o opiece nad ludźmi starszymi rocznie. Szczególnie ważne, żeby choć kilka pozycji było pisanych z perspektywy psychologa. Przeczytaj, zrób notatki. Przemyśl i zrozum. To niewielka cena za spokojną starość dla Ciebie i Twoich bliskich.

Zdrowie fizyczne
To chyba najłatwiejsza część. Każdy z nas wie wiele o profilaktyce zdrowotnej w zasadzie w każdym wieku. Dla mnie wyznacznikiem kierunku dbania o własne zdrowie jest comiesięczna dawka informacji z Men's Health. Tylko, że w starości nie będę sam.

Trzeba będzie poznać nie tylko zasady zdrowego żywienia, ale też choćby sportu, który można uprawiać w każdym wieku. Zacząć samemu, może namówić rodziców...

Dla Ciebie - o ile uprawianie sportu i uważniejsze zaglądanie do garnka dotyczą każdego, to facetów w szczególności dotyczy następująca rada: dowiedz się czegoś o chorobach prostaty czy nerek, przeglądnij historię chorób w Twojej rodzinie i dokonuj co jakiś czas 'przeglądu' u odpowiednich lekarzy...

Spokojne życie
Emerytura to nie tylko zmartwienia, z którymi chcę walczyć zawczasu. Emerytura to też upragniony czas odpoczynku, kiedy pracuje się z prawdziwą przyjemnością. To czas dla własnych wnuków, kiedy dzieci nie mają go dla Ciebie. To czas, który powinieneś spędzić lepiej niż nawet się spodziewasz.

Żeby zbliżyć się do takiej emerytury nie zapominam o finansach, tyle, że dzięki odległości w czasie mam zamiar wykorzystać jako lewar wiedzę

Dla Ciebie - zainteresuj się np. możliwością zbudowania siedliska (domu na działce rolnej), procedurą odralniania działek, budową domów ekologicznych/pasywnych, ułatwieniami architektonicznymi dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych. Dodatkowo możesz monitorować stale Human Development Index i prawo imigracyjne w atrakcyjnych krajach (ja dzisiaj przyglądam się Nowej Zelandii)...

Radość i odpowiedzialność
Jestem przekonany, że takie nastawienie jest przede wszystkim przejawem odpowiedzialności. Nie wiem jak Ty, ale ja zawsze jestem zadowolony, że udało mi się postąpić odpowiedzialnie względem innych. Dbanie o własną starość to właśnie odpowiedzialność: za siebie i za najbliższych. Będę realizował Projekt Emerytura dla wspólnego, rodzinnego i radosnego życia na emeryturze - którego życzę i Tobie! 


A jaką odpowiedzialność za siebie i swoich bliskich Ty podejmujesz?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...